ایمن کاران جنوب

۰۹۳۹۸۸۸۸۹۲۲

انواع سیستم اعلام حریق

انواع سیستم های اعلام حریق

انواع سیستم های اعلام حریق مجموعه ای از تجهیزات می باشند که در هنگام بروز علائم حریق ، از طریق تجهیزات شنیداری و دیداری به ساکنین ساختمان یا مراکز آتش نشانی هشدار می دهند. انواع سیستم های اعلام حریق شامل دو دسته کلی انواع سیستم اعلام حریق دستی و انواع سیستم اعلام حریق اتوماتیک می باشند.
انواع سیستم اعلام حریق
انواع سیستم اعلام حریق

انواع سیستم اعلام حریق دستی

در انواع سیستم های اعلام حریق دستی ، کشف و اعلام حریق توسط افراد حاضر در محل صورت می گیرد. در واقع انواع اعلام حریق دستی شامل کاشف خودکار نمی باشند و بدون اپراتور کارایی ندارند.

انواع سیستم اعلام حریق اتوماتیک

انواع سیستم های اعلام حریق اتوماتیک بر خلاف انواع سیستم های اعلام حریق دستی وابسته به دخالت شخص نبوده و خودکار می باشند. انواع سیستم اعلام حریق اتوماتیک دارای یک سری حسگر حساس به علائم حریق می باشند. برای تشخیص حریق از اثرات سه گانه آن یعنی دود، حرارت و شعله استفاده می شود. در هنگام بروز این علائم سیستم به صورت خودکار فعال شده و با به صدا درآوردن آژیرهای خطر، تماس خودکار با مرکز آتش نشانی، فعال سازی سیستم اطفا حریق خودکار و … به اعلام حریق می پردازد. انواع سیستم های اعلام حریق اتوماتیک در سه نوع آدرس پذیر (هوشمند)، غیر آدرس پذیر (متعارف) و بی سیم (وایرلس) دسته بندی می شوند.

انواع سیستم اعلام حریق متعارف

در انواع سیستم های اعلام حریق متعارف (Conventional) چندین دتکتور و شستی یک منطقه (زون) از ساختمان را پوشش می دهند و در قالب یک مدار به هم پیوسته به کنترل پنل مرکزی متصل می شوند. در واقع فضای تحت نظارت به تعدادی زون تقسیم شده و هر مدار نماینده یک زون می باشد. در هنگام وقوع آتش سوزی با به کار افتادن انواع اعلام حریق ، زون مربوطه نیز بر روی کنترل پنل مشخص می شود. در نتیجه با مراجعه به زون مشخص شده، می توان اقدام به اطفا حریق نمود.
انواع سیستم اعلام حریق
انواع سیستم اعلام حریق متعارف

انواع سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

انواع سیستم های اعلام حریق آدرس پذیر (Addressable) مانند انواع سیستم های اعلام حریق متعارف ، شامل یک یا چند مدار متشکل از دتکتور، شستی و … می باشند. این مدارها مشابه انواع اعلام حریق متعارف ، در کل منطقه تحت پوشش پخش شده اند. با این تفاوت که در انواع سیستم اعلام حریق آدرس پذیر هر المان، آدرس منحصر به فردی دارد. لذا پیدا کردن محل آتش سوزی از روی آدرس المانی که بر روی کنترل پنل در وضعیت آلارم قرار دارد، بسیار ساده است.
انواع سیستم اعلام حریق
انواع سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

انواع سیستم اعلام حریق بی سیم

در انواع سیستم های اعلام حریق بی سیم (Wireless) از هیچ گونه سیم کشی بین کنترل پنل مرکزی و سایر تجهیزات استفاده نمی شود. در انواع سیستم اعلام حریق بی سیم ، سیگنال از دتکتورها و از طریق فرکانس رادیویی، به کنترل پنل منتقل می گردد. کاهش هزینه های سیم کشی، سهولت نصب، عدم نیاز به تجهیزات جانبی و امکان جا به جایی آسان سنسورهای استفاده شده، انواع سیستم های اعلام حریق بی سیم را مورد توجه قرار داده است.
انواع سیستم اعلام حریق
انواع سیستم اعلام حریق بی سیم

اجزای انواع سیستم اعلام حریق

اجزای انواع سیستم های اعلام حریق به گروه های زیر تقسیم بندی می شوند:
  • تجهیزات تشخیص دهنده حریق (دتکتورها)
  • تجهیزات اعلام کننده حریق (آژیرها، فلاشرها و …)
  • کنترل پنل مرکزی

دتکتور انواع سیستم اعلام حریق

دتکتورها یا همان آشکارسازها، وسایل الکترونیکی ای در انواع سیستم اعلام حریق هستند که وظیفه تشخیص حریق و اعلام آن به کنترل پنل مرکزی را دارا می باشند. دتکتورها وابسته به این که از کدام اثر حریق برای تشخیص آتش سوزی استفاده می کنند، به صورت کلی در مدل های زیر دسته بندی می شوند:
  • دتکتورهای دودی
دتکتور دودی در انواع سیستم اعلام حریق با تشخیص دود، آتش سوزی را تشخیص داده و با اعلام آن به کنترل پنل مرکزی، شرایط را جهت اطفا حریق مهیا می سازد.
انواع اعلام حریق
دتکتور دودی
  • دتکتورهای حرارتی
عملکرد دتکتورهای حرارتی در انواع اعلام حریق به گونه ای است که نسبت به تغییرات دما حساس بوده و با افزایش ناگهانی دما، فعال خواهند شد. این دتکتورها معمولا در اماکنی که دارای دمای ثابتی هستند، مانند اتاق های کوچک و یا آشپزخانه ها، استفاده می شود.
انواع سیستم های اعلام حریق
دتکتور حرارتی
  • دتکتورهای شعله ای
این دتکتورها امواج نوری غیر قابل رویت را که به وسیله شعله آتش منتشر می‌شوند، تشخیص داده و فعال می‌شوند. عملکرد این دتکتورها در انواع سیستم های اعلام حریق هوشمند بسیار سریع بوده به طوری که قادر به تشخیص شعله آتش و یا انفجار در کمتر از ۴ میلی ثانیه می باشند.
انواع اعلام حریق
دتکتور شعله ای
  • دتکتورهای گازیاب
دتکتور گازیاب در انواع سیستم اعلام حریق مقدار گازهای خطرناک مانند مونوکسید کربن موجود در هوا را اندازه گیری می کند. این دتکتورها معمولا برای یک گاز یا بخار بوده و در تراکم معینی فعال می شوند.
انواع سیستم های اعلام حریق
دتکتور گازیاب

هشداردهنده انواع سیستم اعلام حریق

  • شستی اعلام حریق
شستی اعلام حریق یکی از اجزا مهم در انواع سیستم اعلام حریق می باشد. در صورت وقوع آتش سوزی، با فشار دادن طلق شستی و شکستن شیشه شستی، خطر به کنترل پنل مرکزی اعلام شده و اقدامات لازم صورت می گیرد.
انواع اعلام حریق
شستی اعلام حریق
  • ادوات اعلام کننده دیداری و شنیداری اعلام حریق
وظیفه این واحد اعلام وضعیت هشدار به افراد است. آژیرها و فلاشرها نمونه های رایج این تجهیزات در انواع سیستم های اعلام حریق می باشند.
انواع سیستم های اعلام حریق
ادوات اعلام کننده دیداری و شنیداری اعلام حریق

پنل مرکزی انواع سیستم اعلام حریق

اصلی ترین و مهم ترین بخش انواع سیستم اعلام حریق ، کنترل پنل مرکزی می باشد. کنترل پنل مرکزی وظیفه برقراری ارتباط بین تجهیزات تشخیص دهنده حریق و تجهیزات اعلام کننده حریق را بر عهده دارد. نصب این قطعه باید در مکان هایی باشد که رفت و آمد افراد زیاد بوده و به راحتی قابل مشاهده باشد.
انواع سیستم های اعلام حریق
کنترل پنل مرکزی

قیمت انواع سیستم اعلام حریق

از عوامل موثر بر قیمت انواع سیستم های اعلام حریق می توان به موارد زیر اشاره نمود:
  • تعداد طبقات
  • متراژ ساختمان
  • کاربری ساختمان
  • برند تجهیزات
  • نوع طراحی انجام شده
  • نوع سیستم استفاده شده
برای اطلاع از قیمت انواع سیستم اعلام حریق می توانید با ما در ایمن کاران تماس بگیرید و از آخرین قیمت ها مطلع شوید. سوالات متداول:
انواع سیستم های اعلام حریق چیست ؟

انواع سیستم های اعلام حریق شامل دو دسته کلی انواع سیستم اعلام حریق دستی و انواع سیستم اعلام حریق اتوماتیک می باشند.

انواع سیستم اعلام حریق اتوماتیک چیست ؟

انواع سیستم های اعلام حریق اتوماتیک در سه نوع آدرس پذیر (هوشمند)، غیر آدرس پذیر (متعارف) و بی سیم (وایرلس) دسته بندی می شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *